Followers

aku jakun tengok agas...



"tengok tu si agas, tergedik2 dengan jantan, meluat bole.."

sering kali aku mengungkapkan ayat diatas suatu ketika dulu
even aku ta pernah tengok sendiri
rupa dan bentuk bende yang dinamakan AGAS
namun mulut comel aku ni
suke sangat panggil perempuan
yang gedik nak mampus dengan nama agas

Kamu tahu apa itu agas?

tak tahu apa?

Kasihan. Jika ada kelapangan pergi cari para guru yang mengajar korang masa zaman sekolah dulu dan tamparlah mereka banyak kali sebab tak pernah terlintas dalam kepala mereka nak bagi korang bijak sikit. Agas pun tak tahu ,parahlah. ( berkata2 macam aku tahu agas itu apa, ehee)

agas tu adalah sejenis binatang...
dy kicik jek...LEBIH KECIK dari nyamuk
dia terbang2 macam nyamuk
selalu ada kat lombong, ataupun tepi sungai, paya dan yang sewaktu dengannya,
dia menggigit tapi tak tinggalkan kesakitan
apa yang ditinggalkan 
hanyalah rasa2 gatal
one more thing, agas adalah binatang pembersih sebab dia hanya bertelur dan membiak di kawasan yang lembab, redup dan bebas dari bau-bauan. Berbeza dengan nyamuk yang mana tercampak, berkolonial mereka di situ. Lubang najis pun dia sebat.

entry ni aku tulis tanpa paksaan..tadi aku pergi makan gan family aku, restoran terapung, atas sungai, dah atas sungai, maksudnya tempat agas lah kan...
so, disitulah bermulanya kejakunan aku melihat agas yang berleluasa berterbangan 
di sekeliling aku, 

img

inilah rupa agas apabila di zoom...lebih kurang macam nyamuk kan..
oke, lepas nie, dah boleh berleluasa lagi panggil perempuan gedik,
dengan nama agas
sebab agas tu gatal, perempuan gedik tu kan lebih kurang macam gatal? hehe

No comments: