Followers

aku sekolah dan sesuatu perasaan

peeps,
setahun dekat tadika kemas, 6tahun dekat sekolah kebangsaan, 3tahun dekat sekolah menengah biasa dan 2tahun dekat sekolah menengah teknik meninggalkan berjuta kenangan pahit manis masin suam2 kuku dalam hidup aku, mungkin kalian juga mempunyai perasaan seperti aku ...
1. Hari pertama naik sekolah, cepat2 masuk kelas sebab nak cari tempat paling strategic, biasanya tepi dinding ataupun belakang sekali. Paling takkan jejak, depan papan hitam.


2. “ Siapa kata jawapan yang ini betul. Angkat tangan.” 
Tengok kiri kanan depan belakang dulu kalau agak2 ramai orang angkat, aku pun ikut angkat.

3. Buat plan baik punya nak amek buku teks orang sebab buku teks aku tak cukup 
bila tiba masa nak pulang.

4. Tandas adalah heaven sebab disitulah segalanya dilakukan. Buang air, sorok barang masa spotcheck, sorok diri time cikgu cari, tempat tarik budak, tempat luahkan perasaan didinding, 
samada benci ataupun sayang.

5. Muka aku memang muka tandas. Sehari tak pergi orang2 mesti tanya, 
“ aiai, tak g tandas kee.” Damn sangat.

6. “ Jangan buka buku soalan sehingga diberitahu.” 
Dari UPSR, PMR sampailah ke SPM dan hinggalah ke dunia kolej, aku tak pernah ikut arahan tu, mungkin itulah antara sebab kenapa result aku tak cemerlang.

7. Tawaf satu sekolah. Bila terserempak dengan cikgu mulalah cipta alasan , 
“ saya nak cari cikgu blablabla…” Mungkin itu alasan paling logik yang boleh aku bagi.

8. Paling takut jumpa cikgu disiplin. Control baik bila lalu sebelah mereka. Boleh dikatakan pijak semut pun tak mati time tu.

9. Tak pernah buat kerja sekolah dekat rumah ataupun hostel. Esok pagi baru terkial2 nak buat bila cikgu mintak kumpulkan. Nama pun kerja sekolah, buatlah dekat sekolah. Kannn.

10. Bila dekat sekolah rasa nak balik rumah, bila dekat rumah rasa nak pergi sekolah.

11. Sekolah adalah tempat strategic untuk bercinta dan berdating.

12. Sebelum masuk sesi persekolahan yang baru, 
“ tahun ni nak belajar sungguh2, takmo dah main2 lagi..! “ tak pernah berlaku pun, cakap jee lebih.

mereka adalah sumber ilhamku 


p/s : kerinduan yang sangat keterlaluan dekat sekolahsekolah aku, kalaulahh masa boleh diulang balik :)
kepada budak2 yang bakal naik sekolah tak lama lagii, selamat belajar yee, hewhew.


No comments: